24.03.2022

Conducerea autonomă în depozite prinde contur

STILL participă la proiectul de cercetare IMOCO cu platforma „iGo neo”

Hamburg, 17 februarie 2022 - Viziunea stivuitoarelor care se deplasează autonom în halele de producție sau în depozite se poate concretiza datorită proiectului european de cercetare IMOCO (Intelligent Motion Control - Controlul inteligent al deplasării). În Germania, proiectul este condus de specialistul în intralogistică STILL din Hamburg, o filială a Grupului KION. Proiectul este programat să se încheie în al patrulea trimestru al anului 2024.

Viziunea stivuitoarelor care se deplasează autonom în halele de producție sau în depozite se poate concretiza datorită proiectului european de cercetare IMOCO.

Stivuitoare care navighează realmente autonom prin depozite și unități de producție, învățând să analizeze și să „înțeleagă” mediul în care se deplasează, recunoscând în mod fiabil obstacolele și persoanele, evitându-le și în același timp transportând mărfurile rapid și sigur dintr-un loc în altul - asta încă sună a science fiction. Totuși, potrivit inițiatorilor proiectului european de cercetare IMOCO, această viziune urmează să devină în curând realitate. În acest scop, în cadrul proiectului de cercetare au fost definite patru scenarii caracterizate de gemeni digitali și principii AI (învățare automată/învățare aprofundată): navigare inteligentă, ridicarea mărfurilor, transportul și eventual predarea acestora la destinație. „Astfel de procese impun cerințe foarte mari asupra proceselor și, de asemenea, asupra echipamentului. Prin urmare, cu OPX iGo neo, am trimis un selector în proiect, care deja se apropie foarte mult de ideea acestui stivuitor cu conducere autonomă datorită echipării sale „inteligente” și abilităților rezultate”, descrie Ansgar Bergmann, responsabil pentru proiectul IMOCO la STILL.

Este necesară o tehnologie cu senzori foarte sensibili

Vehiculele actuale ghidate automat au totuși limite atunci când vine vorba de a funcționa complet autonom în depozite sau unități de producție. Deși recunosc obstacolele și frânează automat, încă nu pot evita obstacolele, caută în mod inteligent rutele cele mai eficiente și analizează mediul înconjurător. Pentru a face acest lucru, au nevoie de tehnologie cu senzori extrem de sensibili sub forma unor scanere laser, camere sau radar pentru a detecta obiectele spațiale, cum ar fi rafturile sau chiar semnele, marcajele și indicatoarele. De asemenea, trebuie să „înțeleagă” mediul în care se deplasează, să înregistreze schimbările și să poată răspunde la acestea. Numai acest lucru va permite acestor vehicule să navigheze autonom către destinație, să recunoască și să manipuleze mărfurile, să evite obstacolele sau să găsească locații de depozitare logice pentru mărfurile transportate.

OPX iGo neo funcționează deja în mod autonom pe culoar, detectează și înțelege mediul său și acționează în consecință. Cu toate acestea, ieșirea din culoarul raftului în mod complet autonom și navigarea prin halele clientului și, de asemenea, planificarea rutelor optime pentru aceasta, de exemplu, nu face parte încă din produs. Dar tocmai pentru că este deja echipat cu senzorii de mediu corespunzători, OPX iGo neo este punctul de plecare ideal pentru dezvoltările ulterioare dorite ale acestui proiect. „Pentru OPX iGo neo, scopul proiectului este de a crește mai mult nivelul de înțelegere a mediului și a capacităților de luare a deciziilor pentru a crește continuu capacitățile autonome, inteligența robotului și pentru a-i permite acestuia să acționeze automat în depozit și în afara culoarului raftului. Principiile de învățare atuomată și de învățare aprofundată joacă un rol foarte important în acest caz”, explică Ansgar Bergmann.

Detectează obstacolele în timp real

IMOCO și-a stabilit obiectivul de a crea premisele pentru această implementare dificilă a sistemelor robotice mobile în mediile intralogistice dinamice. Prin urmare, în întregul depozit ar trebui să se poată face modificări în planificarea unui traseu, efectuate în mod independent și în funcție de situație, inclusiv luând în considerare obiectele în mișcare, cum ar fi persoane sau echipamente. Ansgar Bergmann spune: „Proiectul de cercetare își propune să dezvolte în continuare triada convențională de recunoaștere, analiză și acțiune prin intermediul inteligenței artificiale – a percepe, a înțelege și a rezolva.” Ca parte a proiectului de cercetare, echipamentele trebuie să fie capabile să perceapă mediul spațial prin diferite sisteme cu senzori și nu numai să recunoască obiectele antrenate, ci și să le estimeze mișcările. „Pentru o bună funcționare, această detectare a obstacolelor trebuie făcută în timp real”, spune expertul.

Hamburg ca „centru de cercetare”

La sediul STILL din Hamburg, se realizează un echipament demonstrativ care va reuni munca tuturor partenerilor de proiect. Pe lângă STILL în calitate de reprezentant al grupului KION, la proiect participă și Institutul Fraunhofer pentru Flux de Material și Logistică (IML), Hahn Schickard, IMST GmbH, Nuromedia și Digital Twin Technology. IMOCO este finanțat de Uniunea Europeană prin organizația de cercetare „Electronic Components and Systems for European Leadership” (ECSEL) și de Ministerul Federal al Educației și Cercetării.